تلخی های کرونا به کام شیرین دانشجویان دور از دانشگاه

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/یزد ویروس کرونا مدت هاست همه جهان و به تبع آن کشور ما را نیز درگیر خود نموده و شرایط زندگی مردم را در همه حوزه ها تحت تاثیر قرار داده اما بدون شک یکی از مهمترین تاثیرات آن را می توان به شیوه تحصیل و آموزش دانشجویی با یک عالمه خاطر تلخ و شیرین از قبل و بعد کرونا و تصورات دوران دانشجویی، مرتبط دانست.

تلخی های کرونا به کام شیرین دانشجویان دور از دانشگاه

16 آذر، هر چند نمادی برای گرامیداشت روز دانشجوست اما هرگز نباید فراموش کرد که حیات یک ملت و بقای یک فرهنگ در گروی دانش جوییِ دانشجویانی است که بهترین سال های عمر خود را صرف کسب دانش می نمایند؛ دانشجوی خفته، جامعه را نیز به خواب می برد و برعکس، به قول مرحوم بهشتی، دانشجو، موذن یک جامعه است و اذان دانشجو، پژوهش و تحقیق و علم آوری است.

و چه نیکو بیان می گردد که علم، ارث پیامبران است و دانش کلید گنجی ست که دانشجو می تواند برای پیشرفت کشورش آن را به ارمغان آورد.

هرچند شیوع ویروس کرونا مدت هاست همه جهان و به تبع آن کشور ما را نیز درگیر خود نموده و شرایط زندگی مردم را در همه زمینه های مالی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی تحت تاثیر قرار داده اما بدون شک یکی از مهمترین تاثیرات آن را می توان به شیوه تحصیل و آموزش به ویژه برای دانشجویان مرتبط دانست.

گسترش ناگهانی این ویروس و اپیدمی آن در جهان و نبود آمادگی لازم در بعضی کشورها مثل ایران در زمینه نواقص زیرساخت های آموزش از راه دور و مجازی، اولین قشری که مستقیم دچار ضربه کرد، محصلین مدارس و دانشگاه ها بودند.

به بهانه شانزدهم آذرماه(روز دانشجو) با دانشجویان دانشگاه های اردکان و یزد گفت وگویی ترتیب دادیم تا از حال و هوای گذشته و کنونی روزهای تحصیلی آنها خبر بگیریم و از خوشی ها و ناخوشی های این دوران پرسیدیم.

فاطمه پایداری یکی از دانشجویان رشته هنر دانشگاه یزد در گفت وگو با خبرنگاران می گوید: با توجه به این که در کنار دروس عمومی خیلی از درس ها، عملی هستند و احتیاج به آن داریم که یکسری تجربیات را در حضور خود استاد انجام دهیم و از تجربیات کسانی که می شناسیم، استفاده کنیم، این اوضاع کرونایی بسیار ما را محدود نموده و امکان چنین کاری را به ما نمی دهد.

وی اضافه نمود: با توجه به پروتکل های بهداشتی و تعطیلی دانشگاه که بستر تعامل و ارتباط با همکلاسی هایمان را به کلی قطع نموده، از اصول آموزشی که باید واقعاً به عنوان یک دانشجوی سال اولی از آنها بهره بگیریم، محروم شده و کلاً شرایط سختی را برایمان ایجاد نموده است.

این دانشجو با اشاره به شرایط خاص برای گذراندن دروس رشته هنر، گفت: در کنار اینها، نمی توانیم از امکانات دانشگاه بهره مند شویم و این در حالی است که خیلی کارهای درسی را نمی توان با ابزارهایی موجود در خانه انجام داد در حالی که تا قبل از کرونا، دانشگاه یک سری لوازم و وسایلی را در اختیار دانشجویان قرار می داد تا از آنها استفاده نمایند و غالباً منجر به خلق ایده و اثری می شد.

وی اضافه نمود: اما از دیگر مسائل آموزش مجازی ور دوران سخت کرونایی اینترنت است، به هر حال همه اساتید کوشش می نمایند تا در زمان معین شده سر کلاس حضور یابند و کلیپ های آموزشی خودشان یا آنهایی که از جاهای دیگری دانلود می نمایند را برای دانشجویان به اشتراک بگذارند اما متاسفانه با سرعت پایین اینترنت و هزینه های بالای تامین آن برای دانشویان، بازدهی لازم از از آنها را نداریم.

پایداری گفت: در کنار دروس عملی، واحدهای عمومی نیز به دلیل برپا نشدن کلاس های حضوری باعث شده تا از مفهوم بیشتر نکات دور بمانیم.

این دانشجوی سال آخری گفت: در کنار این مسائل نباید از اصل موضوع که هر جوانی آرزو دارد تا با پشت سر گذاشتن دوران دبیرستان، وارد دانشگاه گردد و دوران دانشجویی را تجربه کند غافل بمانیم، دورانی که دارای سختی، راحتی، شیرینی، تلخی و البته تجربه هی ارزشمند است، دورانی که یک دانشجو با دوستان جدید، مباحث جدید و سبک زندگی جدیدی آشنا می گردد ولی با توجه به شرایط کنونی مجبور به تحمل و دور ماندن از آن هستیم.

وی با بیان این که بخش اعظم مسائل بیان شده مشترک با بیشتر رشته هاست گفت: اما با این حال، رشته های شاخه هنر یک سری ارتباطات جمعی به صورت صمیمی و نوع محبت آمیز دارند که این ارتباطات باعث استفاده از تجربیات ترم بالایی ها و آثار خلق شده از گذشته به شمار می رود.

وی اضافه نمود: قبل از کرونا در گالری حیاط دانشگاه می توانستیم کارهایمان را به نمایش بگذاریم تا بقیه هم با این کارها آشنا شوند و ژوژمان هایی را که می توانستیم به صورت حضوری داشته باشیم تا دانشجویان دیگر رشته ها نیز از کارها دیدن و نظرسنجی نمایند، حتی باعث افتخار بود که دیگر اساتید دانشگاه هم از کارهایمان دیدن می کردند و نظرهایشان باعث می شد، راه را برایمان هموارتر نمایند.

این دانشجو تاکید نمود: در کنار اینها یک سری برنامه هایی از قبیل جشن عید نوروز، جشن شب یلدا، شب شعر، مناسبت هایی مثل روز نقاش، روز معمار، روز گرافیک و یا دورهمی هایی که در کنار دوستان و اساتید برگزار می شد و جشن هایی که برای دانشجویانی که تازه به دانشگاه وارد می شدند را در روحیات دیگر دانشجویان نیز تاثیر داشت را از دست دادیم.

محمد اسلامی دانشجوی دانشگاه اردکان که سال جاری در این دانشگاه پذیرفته شده نیز در خصوص روز دانشجو به خبرنگاران گفت: همواره در رویا و خاطراتم روزهای خوش دانشگاه را ترسیم می کردم، اما چه فکر می کردیم و اولین سال دانشگاه مان چه شد!

وی اضافه نمود: همواره در خاطرات برادر بزرگترم و رفقایی که دانشگاه رفته بودن، روزهای خوش و شیرینی را شنیده بودم اما اکنون باید از پشت گوشی، آن همه تعریف ها را تجربه کنم.

اسلامی اعلام کرد: آموزش دوره کرونایی، آموزش سختی است، آموزش در دوران دانشجویی مجازی، آن هم به تجربه نکردن حضور در محیطی که به قولی انسان ساز و هر روزش تجربه ای جدید است.

وی گفت: هرچند می دانم این روزها، خواهد گذشت و بی خبر رخت بر خواهد بست، همانطور که بی خبر و ساده آمد اما برای رسیدن به روزهای گذشته باید کوشش کنیم، مراعات کنیم و هرروز با رعایت پروتکل های بهداشتی راستا را برای عادی شدن و بازگشت به روزهای خوش قبل از کرونا و دانشگاه ها و روزهای دانشجویی هموار کنیم.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سامی: مجله سامی: انجمن های گفتگو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 71908

به "تلخی های کرونا به کام شیرین دانشجویان دور از دانشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلخی های کرونا به کام شیرین دانشجویان دور از دانشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید