فراوری داخلی تجهیزات پتروشیمی در پترو کیمیا آروین

به گزارش مهسان بلاگ، صنایع مختلف از جمله پتروشیمی برای پیشبرد کارهای تولیدی خود نیازمند استفاده از تجهیزاتی هستند که بتوانند فرایند کار را سریع تر پیش ببرند.

فراوری داخلی تجهیزات پتروشیمی در پترو کیمیا آروین

این تجهیزات در سال های گذشته به طور کامل از کشورهای دیگر خریداری می شد و تنها جنبه وارداتی داشت اما چند سالی است که شرکت های داخلی به واسطه دستیابی به دانش و فناوری طراحی و فراوری آنها، امکان عرضه بسیاری از این تجهیزات را در کشور پیدا نموده اند که به ویژه در دوران تشدید تحریم ها توانسته اند احتیاج سازمان های داخلی را برآورده نمایند.

یکی از این شرکت ها پترو کیمیا آروین است که پروژه های مختلفی را تا به امروز با موفقیت پشت سر گذاشته است.

شرکت پترو کیمیا آروین در تیر 92 با این هدف ثبت شد که بتواند در ساخت تجهیزات ثابت صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع فولاد خدمت رسانی کند و مجموعه ای را تشکیل دهد که هم به صورت مهندسی بتواند تجهیزات را به روز تحویل کارفرماها دهد و هم تا حد امکان در بحث بهینه سازی یا در صورت احتیاج فراوری محصولات جدید بتواند از مهندسی معکوس استفاده کند.

تیم هیأت مدیره این شرکت که متشکل از افرادی متخصص است، پیش از تأسیس شرکت در اواسط دهه 80 نیز در این زمینه فعالیت داشته و چه به صورت مهندسی پروژه و چه به صورت مدیر پروژه یا مدیر کارخانه در شرکت های متفاوت حضور داشته اند.

پس از طرح تأسیس چنین شرکتی، باید سرمایه گذاری اولیه انجام می شد و هیأت مدیره تصمیم گرفت شرکت را در اهواز تأسیس نماید.

دلیل اصلی انتخاب این شهر، این بود که حدود 35 تا 40 درصد پتروشیمی کشور در منطقه ویژه ماهشهر واقع شده و شرکت در آنجا قادر به خدمت رسانی بود.

علاوه بر این، با فاصله 100 کیلومتر از بندر ماهشهر که قابلیت انتقال تجهیزات سنگین وجود دارد می تواند عسلویه و نقاطی را که نزدیک آب های آزاد واقع هستند، پوشش دهد. تا سال 94، الزاماتی که باید برای ساخت تجهیزات ثابت خریداری می شد و سیستم های پشتیباتی انجام شد و همان سال نخستین قرارداد ساخت را منعقد کرد.

منتظر تحریم شدن نماندیم

محمد کاظمی، نماینده شرکت پترو کیمیا آروین به جام جم می گوید: شرکت ما جزو شرکت های مهندسی، تأمین و ساخت است و طی دو سال اول مراحل مهندسی و تأمین را طی کردیم. سیاست شرکت این گونه است که به ازای هر پروژه و نگاه به آینده ای که داشتیم، دستگاه ها و نفرات به روز شوند و نفرات خبره به گروه اضافه کنیم. سال 96 که زمزمه تشدید تحریم ها بود، به این فکر افتادیم که برای تأمین مواد خاص که بیشتر وارداتی هستند، با تشکیل یک تیم بازرگانی خوب و با مذاکراتی که با کشورهای مختلف داشتیم، تمام مواد تحریمی را هم خریداری کنیم. از آنجا که می دانستیم قطعا تجهیزات هم شامل تحریم ها خواهند شد، در تیم مهندسی شرکت بخشی را به تحقیق و توسعه اختصاص دادیم که تجهیزاتی را که قابلیت ورود ندارند یا به سختی وارد می شوند را بتوانیم در شرکت فراوری کنیم. با توجه به همکاران خبره ای که داشتیم، توانستیم با فراوری مواد خاص به شرکتی دانش بنیان تبدیل شویم و یکی دو تجهیزی را هم که تا پیش از سال 97 کاملا وارداتی بود، فراوری کنیم. شرکت پترو کیمیا آروین در حال حاضر با 100 نیروی مستقیم و 50 تا 60 پیمانکار برای پروژه های طرح و ساخت برای این شرکت کار می نمایند و به طورکلی این مجموعه توانسته برای حدود 160 نفر اشتغال زایی کند.

90 درصد تجهیزات امکان فراوری داخل دارند

محصولات این شرکت دانش بنیان به طورعمده شامل انواع مبدل های حرارتی پوسته لوله، انواع مخازن تحت فشار و ذخیره، کولرهای هوایی، برج های فرآیندی یا تقطیری (که به آنها تاور هم می گویند)، تفکیک گرها، مشعل های هوایی و غیره است. در زمینه مواد به کار رفته در فراوری تجهیزات، از خاص ترین مواد نیز برای ساخت تجهیزات مانند تیتانیوم استفاده می گردد که در ساخت مبدل حرارتی به کار می رود.

کاظمی تأکید می نماید: اگر تامین مواد اولیه چه از داخل و چه از خارج محقق گردد، در بخش تجهیزات عملا به جرأت می توان گفت که شرکت های داخلی قادرند بیش از 90 درصد تجهیزات مورد احتیاج کشور را بسازند؛ ولو این که تجربه ساخت آنها را هم به اندازه کافی نداشته باشند، می توانند با مهندسی معکوس این کار را انجام دهند. اعتماد به شرکت های داخلی در شرایط فعلی کشور سخت است. اما باید این اعتمادسازی صورت گیرد تا شرکت ها بتوانند در زمینه فراوری فعال تر شوند. تجهیزاتی که در شرکت های داخلی ساخته می گردد در مقایسه با قیمت بالای تجهیزات وارداتی، یک دوم تا یک سوم قیمت تمام شده و مانع ارزبری از کشور می گردد.

تخصص در مهندسی و مدیریت پروژه های خاص

مبدل ها، برج های فرآیندی و مخازن ذخیره و تحت فشار، تخصصی ترین محصول شرکت پترو کیمیا آروین است. اما متخصصان این مجموعه در کنار فراوری این محصولات، در زمینه ساخت و عرضه محصولات دیگر نیز فعال هستند و تجهیزاتی باکیفیت در اختیار شرکت های داخلی قرار می دهند.

کاظمی عنوان می نماید: کیفیت، زمان تحویل و گارانتی جزء مواردی است که هر شرکت را در فراوری محصول تخصصی شاخص می نماید. بحث دیگری که یک شرکت را در مقابل رقبا مطرح می نماید، بر اساس تناژ و سنگین کاری و ارتفاع کار است. تمرکز شرکت ما روی دو مسأله است که یکی مهندسی و بهینه سازی کار و دیگری برنامه ریزی روی فراوری تجهیزاتی است که قابلیت فراوری داخل را داشته اما تا به امروز فراوری نشده اند و بنا داریم این مهم را انجام دهیم.

او می افزاید: یکی دیگر از محصولاتی که بعد از مدت ها پیگیری، به تازگی قرارداد آن را با پتروشیمی زنجان منعقد نموده ایم، فراوری مخازن سرد دوجداره آمونیاک است که تا پیش از این، یکی دو شرکت آن را انجام می دادند، اما تنها ساخت و نصب آن در شرکت های داخلی انجام می شد و مهندسی آن تا آنجا که اطلاع دارم خارجی بوده است. طی این قرارداد تیمی کاملا ایرانی قرار است روی این پروژه کار کند که از مهندسی تا مدیریت آن برعهده شرکت ماست. آمونیاک از خطرناک ترین محصولات از نظر محیط زیستی است و در صورت کوچک ترین نشتی که داشته باشد، تا شعاع چند صد کیلومتری را آلوده می نماید. بنابراین چه از نظر مهندسی و چه از نظر ساخت و هم از بعد راه اندازی بسیار حساس است. اکنون مهندسی این مخازن در حال اجرا است و از اوایل خرداد فرآیند ساخت آن شروع می گردد.

لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان در مناقصه ها

شرکت نفت از قدیمی ترین شرکت های تخصصی در کشور است. ارتباطات شرکت نفت و دریافت سفارش از شرکت های متقاضی از دو طریق مناقصات محدود و مناقصات عمومی انجام می گردد. در مناقصات محدود، شرکت های پتروپالایشی فهرستی از تأمین نماینده ها و صادرنماینده ها را براساس ارزیابی کیفی و سوابقی که شرکت ها دارند، تهیه نموده و با آنها کار می نمایند و شرکت را طبق قیمت مورد نظر همان فهرست انتخاب می نمایند. در این میان، شرکت ها هم پیشنهادهای فنی و اقتصادی را ارسال می نمایند و در صورت پیروز شدن، پروژه از آن شرکتی خاص می گردد. اکنون این مناقصات محدود بین تعداد محدودی از شرکت ها برگزار می گردد. اما اصل کار تجهیزات سنگین در مناقصات عمومی اتفاق می افتد. مناقصات عمومی به دو قسمت تقسیم می گردد؛ یکی، مناقصاتی که شرکت های بهره برداری با یک عدد بالاتری باید اعلام عمومی نمایند. شرکت هایی که آمادگی دارند، اعلام آمادگی برای آنها فرستاده می گردد تا ارزیابی کیفی برای آنها انجام گردد. نوع دیگر، مناقصات پروژه های طرح و ساخت است. در این پروژه، مدیریت بالادستی معمولا به شرکت هایی اعتماد می نمایند که سوابق بیشتر و قدرت بالاتری داشته باشند. این پروژه ها زمان محدودی دارند. هزینه ها در فراوری این تجهیزات بسیار بالاست و هر چه زمان بیشتری صرف آنها گردد، هزینه ها چند برابر می گردد. بنابراین اعتماد به شرکت های نوپا یا شرکت هایی که راه متوسطی را طی نموده اند، سخت است. با این حال شرکت پترو کیمیا آروین توانسته طی این دو سال حدود چهار پروژه طرح و ساخت را از آن خود کند.

اما کاظمی اظهار می نماید که انتظار می رفت با سرمایه گذاری انجام شده و استفاده از افراد باتجربه در این کار، پروژه های طرح و ساخت بیشتری را به دست بگیریم. اما آنچه باید در مناقصات برای حمایت از شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه انجام داد، تسهیلاتی است که باید در اختیار آنها قرار گیرد تا این شرکت ها هم امکان رشد پیدا نموده و بتوانند اعتماد سازمان های متقاضی را جلب نمایند.

راه های ارتباطی با شرکت پترو کیمیا آروین

سایت: pkarvin.com

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: petrokimiaarvin

شماره تماس: 02188536617

فکس: 02188536618

نشانی دفتر مرکزی: تهران، سهروردی شاقتصادی، خیابان نقدی، پلاک 30، طبقه دوم، واحد 5

نشانی کارخانه: اهواز، شهرک صنعتی شماره 3، خیابان سازندگی 2، خیابان پویا، نبش اندیشه 4

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سامی: مجله سامی: انجمن های گفتگو

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 85321

به "فراوری داخلی تجهیزات پتروشیمی در پترو کیمیا آروین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری داخلی تجهیزات پتروشیمی در پترو کیمیا آروین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید