جاذبه های گردشگری مراغه واقع در استان آذربایجان شرقی

به گزارش مهسان بلاگ، مراغه که به باغ شهر ایران و پایتخت نجوم ایران شهرت دارد جزو ده شهر تاریخی ایران می باشد. سالانه گردشگران خارجی و ایرانی زیادی از مراغه دیدن می نمایند .

جاذبه های گردشگری مراغه واقع در استان آذربایجان شرقی

مناطق گردشگری در مراغه

شهر مراغه یکی از شهرهای عظیم و مهم استان آذربایجان شرقی است که به علت داشتن جاذبه های طبیعی و تاریحی فراوانش هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را در قالب تور تبریز مراغه از نقاط مختلف ایران به سوی خود می کشاند.

در میان دیدنی های مراغه بازارهای قدیمی متعددی به چشم می خورند به ویژه بازار قدیمی مراغه که بازار محلی و موقتی است و در روزهای آدینه در مراغه تشکیل می گردد و از اهمیت بسیار بالایی در بین اهالی و گردشگران تور مراغه برخوردار است .

اگر طالب عسل طبیعی و خالص دامنه های کوه سهند هستید نمونه هایی از آن را در بازار قدیمی مراغه می توانید بیابید البته یادتان باشد که در این زمینه باید عسل شناس قهاری باشید . در ادامه جاذبه های گردشگری مراغه را با هم میبینیم .

آبشار گورداغ یکی از جاذبه های گردشگری مراغه

آبشار دوقلوی گورداغ در روستای چکان، از توابع شهرستان مراغه، قرار گرفته است. این آبشار از ارتفاعات کوه سهند سرچشمه می گیرد و به دره ای در روستای چکان سرازیر می گردد. ارتفاع آبشار 9 متر است و منظره ای چشم نواز را در محیط اطراف به وجود آورده است. پوشش گیاهی اطراف آبشار در بهار و پاییز مانند تابلویی از رنگ های متفاوت زیبا و کم نظیر است.

شما می توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در مراغه و نزدیک به آبشار گورداغ در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه های منطقه را ببینید.

گنبد کبود شهرستان مراغه

گنبد کبود برجی دایره ای شکل است و در شهرستان مراغه قرار گرفته است که طبق گفته کارشناسان متعلق به دوره سلجوقیان است. بنابر بعضی از گفته ها این برج مقبره مادر هلاکوخان است اما هیچ کتیبه یا سنگ نوشته ای در ساختمان این گنبد وجود ندارد که نشان دهنده سال و دلیل ساخت آن باشد.

معماری و تزیین های نمای گنبد کبود بسیار زیبا است. نمای گنبد طراحی و ظرافت خاصی دارد و در بین آجرها کاشی های نفیس مورد استفاده قرار گرفته که مانند نگین می درخشد. گنبد بنایی 10 ضلعی است که شبیه به دایره است. گنبد کبود در سال 1340در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

پل سرچشمه یکی از آثار تاریخی مراغه

پل سنگی سرچشمه یکی از جاذبه های تاریخی دوره صفوی است که در روستای مردق قرار گرفته. این پل بر رود مردق که از کوه سهند سرچشمه می گیرد ساخته شده است و سه دهانه گنبدی شکل با بنای جناقی دارد که دهانه میانی عظیم تر از بقیه است؛ دو طاقی کوچک هم در بین سه دهانه به چشم می خورد که برای زمان طغیان رودخانه ساخته شده اند.

معبد مهر

معبد مهر در روستای ورجوی شهرستان مراغه قرار گرفته است. این معبد در دوران باستان متعلق به مهرپرستان بوده است. این معبد در دل زمین ساخته شده و در زمان خود از عظیم ترین معبد های زرتشتیان دوره ساسانی و اشکانی بوده است.

دریاچه صوفی چای

شاید در نگاه اول به خود بگویید که این تصویری از شهرهای اروپایی مانند لندن و یا رم و شاید هر شهر لاکچری دیگری باشد اما اشتباه نکنید. اینجا رودخانه صوفی چای در شهر مراغه استان آذربایجان غربی است که زیبایی بی نظیر آن انسان را به خود جذب می نماید.

موزه آقالار

این موزه در سال 81 در محوطه مقبره آقالار با گردآوردن سنگ گورهای تاریخی و منحصر به فردی که در گورستان های اطراف مراغه وجود داشت، راه اندازی شده است.

این محوطه به خاطر آن که عظیمان ، عارفان و شیوخ مراغه در آن دفن شده اند به آقالار یا همان عظیمان مشهور شده است.در سال 1175 پس از مرگ میر فتاح به دستور ظل السلطان - که در زمان زندیه زندگی می نموده و هیچ ربطی به مسعود میرزا پسر ناصرالدین شاه که بیشتر از 150 سال بعد به دنیا می آید ندارد- در این محل دفن و بنای مقبره برایش ساخته می گردد.

بنای آرامگاه متاثر از معماری زندیه است و یکی از بناهای زیبایی است که یک بار در 1247 در ابتدای دوران ناصرالدین شاه قاجار به طور کامل بازسازی و بازسازی شد. ساختمان بنا چهار ضلعی و هر ضلعش 16 متر و دارای ابزارهای سنگی و طاق نمای آجری قرینه به ارتفاع پنج متر است.

رصد خانه شهر تاریخی مراغه

یکی از جاذبه های دیدنی مراغه رصد خانه تاریخی این شهر می باشد. این رصدخانه در زمان خواجه نصیرالدین طوسی، منجم عظیم و نامی دوره ایلخانی ساخته شده است. رصد خانه مراغه از معروف ترین رصدخانه های اسلامی بوده و در گذشته در سراسر دنیا بی نظیر بوده است.

امروزه نیز نام این رصدخانه به گوش می رسد و برای گردشگران، از جاذبه های دیدنی مراغه به شمار می رود. رصدخانه مراغه در سال 657 هجری بر روی تپه ای واقع شده که در شمال غربی شهر مراغه وجود دارد.

در ضمنً کتابخانه ای عظیم در نزدیکی این رصدخانه با حدود چهارصد هزار جلد کتاب قرار گرفته است که این کتاب ها از بغداد، شام، الجزیره و بیروت برای مطالعه و استفاده دانشمندان، تهیه شده است.

بازار مراغه

بازار قدیمی مراغه از دیگر جاهای دیدنی مراغه ، این شهر زیبا به شمار می رود. گشت و گذار در زیر دالان های تو در تو و خرید لبنیات محلی و میوه های تازه و سایر خوراکی های خوشمزه بسیار لذت بخش است. از طرفی در این بازار یک بنا به نام مدرسه محییه وجود دارد که مربوط به اواخر قرن پنجم هجری است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سامی: مجله سامی: انجمن های گفتگو

منبع: مجله دلگرم
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 60804

به "جاذبه های گردشگری مراغه واقع در استان آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری مراغه واقع در استان آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید