سازوکار اقتصادی اروپا- ایران رسما راه اندازی شد، بیانیه 3 کشور اروپایی

به گزارش مهسان بلاگ، وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در نشست خبری مشترک در بخارست پایتخت رومانی راه اندازی سازوکار اقتصادی ویژه اروپا برای ایران را به صورت رسمی اعلام کردند.

سازوکار اقتصادی اروپا- ایران رسما راه اندازی شد، بیانیه 3 کشور اروپایی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، وزیر خارجه آلمان، هنگام رونمایی از کانال ویژه مالی اروپا با ایران گفت: این گامی است که روشن می نماید ما در اتحادیه اروپا می توانیم حتی وقتی که دیگران دیدگاه متفاوتی دارند متحد با یکدیگر راه خودمان را برویم.

وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در نشست خبری مشترک در بخارست پایتخت رومانی راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران را به صورت رسمی اعلام کردند.

به گزارش انتخاب؛ هایکو ماس، جرمی هانت و ژان ایو لودریان وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در کنفرانس خبری مشترک در بخارست پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا راه اندازی رسمی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX را اعلام کردند.

وزیر خارجه آلمان، هنگام رونمایی از کانال ویژه مالی اروپا با ایران گفت: این گامی است که روشن می نماید ما در اتحادیه اروپا می توانیم حتی وقتی که دیگران دیدگاه متفاوتی دارند متحد با یکدیگر راه خودمان را برویم.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس راه اندازی کانال پرداخت مالی اروپا و ایران را نماد عملی تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته ای با تهران بیان کرد.

هانت امروز پس از انتها نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بخارست اضافه نمود: امروز گام قابل توجهی را برای اجرای تعهداتمان در قالب برجام برای حفظ لغو تحریم ها برای مردم ایران برداشتیم. ما سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) سازوکار ویژه مالی اروپا را ثبت کردیم که پس از فعال شدن همکاری های تجاری مشروع با ایران را تسهیل می نماید.

وزیر خارجه اتریش نیز گفت: این ساز و کار مالی برای شرکت های کوچک و متوسط می تواند راهکاری را فراهم آورد تا بدون واهمه از یافتن بانکی که پروژه های تجاری آنها در ایران را به دلیل خطر تحریم از سوی آمریکا پشتیبانی نمی نماید، به تجارت با ایران ادامه دهند.

وی اضافه نمود: اجرایی شدن این سیستم INSTEX برای شرکت های کوچک و متوسط اروپایی مهم است.

بیانیه فرانسه، آلمان و اروپا در خصوص راه اندازی اینستکس در ادامه می آید:

آلمان، انگلیس و فرانسه در راستای تعهد قاطع و کوشش های مستمر خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل رسیده، ایجاد INSTEX SAS که سازوکاری ویژه با هدف تسهیل تجارت مشروع میان عوامل مالی اروپا با ایران است را اعلام می نمایند.سه کشور اروپایی (E3) تاکید می نمایند که بهره مندی های مالی برجام مشروط بر پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته ای خود شامل همکاری کامل و به موقع با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.INSTEX از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت می نماید؛ این تجارت در ابتدا بر بخش های بسیار ضروری برای مردم ایران مثل دارو، دستگاه های پزشکی و کالاهای کشاورزی-غذایی تمرکز می نماید. هدف بلندمدت INSTEX این است که به روی عاملان مالی کشورهای ثالث که خواستار تجارت با ایران هستند باز باشد و سه کشور اروپایی به کوشش برای رسیدن به این هدف ادامه می دهند.ایجاد INSTEX گام ابتدایی مهمی است که امروز توسط سه کشور اروپایی برداشته شد. عملیاتی شدن INSTEX با رویکردی گام به گام دنبال می گردد: سه کشور اروپایی به همراه INSTEX به کار بر روی جزئیات عینی و عملیاتی ادامه می دهند تا روش کار این شرکت را تعیین نمایند، سه کشور اروپایی در راستای ایجاد یک نهاد همکاری اثرگذار و شفاف که برای عملیاتی کردن INSTEXT ضروری است با ایران همکاری می نمایند.در رابطه با مقابله با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم (AML/CFT) و انطباق با تحریم های اتحادیه اروپا و سازمان ملل، INSTEXT تحت بالاترین معیارهای بین المللی عمل خواهد نمود. در این راستا، سه کشور اروپایی از ایران انتظار دارند همه عناصر برنامه اقدام اف.ای.تی .اف خود را سریعا اجرا کند.سه کشور اروپایی بر تعهد خود برای پیگیری توسعه بیشتر INSTEX به همراه کشورهای علاقه مند اروپایی به منظور عملیاتی کردن این ابزار در حمایت از تبادلات تجاری با ایران به وسیله پیگیری گام های ذکر شده در بالا، تاکید می نمایند.شرکتی که با عنوان INSTEX ثبت شده در پاریس مستقر خواهد بود و یک کارشناس بانکی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد. انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهد داشت.

واکنش آمریکا

ایالات متحده آمریکا در واکنش به راه اندازی کانال مالی اروپا برای تسهیل مبادلات تجاری به ایران می گوید که انتظار نمی رود این کانال تاثیری بر کارزار فشار بر ایران بگذارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که انتظار نمی رود این کانال مالی بر فشار مالی حداکثری بر ایران تاثیری بگذارد. وی همچنین اضافه نموده است که وزارت خارجه از نزدیک گزارشها درباره این کانال مالی را دنبال می نماید تا اطلاعات بیشتری درباره این مکانیسم بدست آورد.

وی همچنین گفته است کسانی که با ایران در موارد تحریم شده وارد فعالیت شوند با این خطر روبرو خواهند بود که دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده آمریکا و امکان تجارت با این کشور را از دست بدهند.

واکنش ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان نیز از راه اندازی این سیستم استقبال کرد و در توئیتی نوشت: ایران از # INSTEX (ساز و کار ویژه مالی اروپا و ایران) - گام بسیار پر تاخیر اول - در اجرای تعهدات می 2018 اعضای اروپایی برجام برای حفظ برجام با تضمین بهره مندی ایرانیان از مزایای این توافق پس از اعمال مجدد تحریم غیرقانونی آمریکا استقبال می نماید. ما برای تعامل سازنده با اروپا با شرایط برابر و احترام متقابل آماده هستیم.

5252

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سامی: مجله سامی: انجمن های گفتگو

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5067

به "سازوکار اقتصادی اروپا- ایران رسما راه اندازی شد، بیانیه 3 کشور اروپایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازوکار اقتصادی اروپا- ایران رسما راه اندازی شد، بیانیه 3 کشور اروپایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید