مسائل آقای بازیگر، از اجاره نشینی تا سکته چشم

به گزارش مهسان بلاگ، تسنیم/ عزت الله مهرآوران بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون مشکل سریال های امروز را در نداشتن قصه می داند و می گوید آن قدر حواشی اضافه می نمایند که آن قصه زیر این حواشی پنهان می گردد.

مسائل آقای بازیگر، از اجاره نشینی تا سکته چشم

بخش هایی از مصاحبه با عزت الله مهرآوران را مرور می کنیم.

وقتی بازیگران کاربلدِ ما مثل شما در کارهای ضعیفی حضور پیدا می نمایند بسیاری برایشان سؤال به وجود می آید، همچون سریال پدرپسری که البته موقعیت های خوبی هم داشت اما به طورکلی آن طور که باید و شاید نظرِ مخاطب را جلب نکرد، چرا در این نوع کارها حضور پیدا می کنید که بعضی می گویند شأن بازیگرانی مثل شما نیست؟

من شخصاً برای هیچ کاری شأنی ندارم به جز هنر؛ من نمی توانم انتخاب کنم، به خاطر اینکه من در برزخ بازیگری ام؛ نه پیرم و نه جوان، بنابراین انتخاب می شوم، وقتی که انتخاب می شوم اولین چیزی که به ذهنم می آید که آن نقش هنوز می تواند لبخندی به روی لب های تماشاگر بیاورد یا نه. دوم برایم دستمزد اهمیت دارد چون خانه ندارم.

کرایه خانه برایم سخت است؛ بازنشسته ام و در این سن وسال باید کار کنم تا بتوانم زندگی ام را پیش ببرم. اگر خانه داشتم کارهایم را می نوشتم چون من خودم را هنرپیشه نمی دانم.

بگذارید بروم سراغِ شرایط سفید که برای چندمین بار از تلویزیون پخش می گردد و مخاطب با این سریال ارتباط خوبی برقرار می نماید، چه اتفاقی در این سریال ها افتاده است که چنین مخاطبان پروپاقُرصی دارد و چرا این اتفاقات در سریال های امروزی نمی افتد؟

این سؤالی است که باید از سیاست گذاران فرهنگی پرسیده گردد چرا که سؤال من هم هست، اگر من خوب بازی می کنم کار خوب به من بدهند. در هر صورت مردم علاقه مند به قصه اند، چون ادبیات ما مملو از قصه است. ما در کارهای امروزی کمتر به سراغ قصه می رویم. آن قدر حواشی به متن اضافه می کنیم که اگر آن متن قصه خوب هم داشته باشد زیرِ این حواشی پنهان می گردد.

فارغ از همه مسائل فنی، نویسندگی، فیلمنامه خوب، کارگردانی و بازیگری خوب، در این سریال ها چه نکته ای وجود دارد که مخاطب را بعد از چند بار پخش هنوز جذب می نماید؟

قطعاً صداقت در روایت. درست است که می گویند این سریال نوستالژی جنگ بوده است. هیچ کس دوست ندارد جنگ را دوباره ببیند یا حتی به یاد بیاورد اما این نوستالژی و یادواره جنگ چقدر زیبا و دلخواه مردم بود که مردم بعد از چند بار پخش، هنوز می بینند و این اتفاق ما را بسیار مسرور می نماید.

آیا غیر از نقش هوشنگ، نقش دیگری را در سریال دیدید که با خودتان بگویید ای کاش حمید نعمت الله این نقش را به شما می داد؟

واقعاً نه. نگاه حمید نعمت الله برای بازیگر نگاه ارزشمندی است؛ گویی همه وجود بازیگر را در بازی هایش می شناسد.

نکته ای گفتید که 72 سال تان است و نقش اول به شما پیشنهاد شده است، چرا بازیگرانی مثل شما که کاربلدند و از راهش وارد عرصه بازیگری شده اند به حق شان در دنیای نمایش و تصویر نمی رسند؟

من ممکن است در تئاتر حق خودم را ببینم و بدانم و برای آن پافشاری کنم اما در تصاویری که از من پخش می گردد آن قدر خودم را محق نمی بینم؛ چون من بازیگر سینما نیستم و به طورکلی بازیگر نیستم. من می توانم یک بازی ساز باشم یا نمایشنامه خوب بنویسم، اما بازی کردن حرمت عجیبی دارد، مثل اینکه انتخاب می شوی برای یک نقش اولین روز تب می کنی.

این روزها در دامنه اتفاقات بازیگری موضوع دستمزدهای نجومی هم وجود دارد؛ گران ترین دستمزدی که گرفتید برای کدام فیلم یا سریال بوده است؟

هیچ فیلمی، ما که دستمزدمان را خدا می دهد و این زکات کار ما است. ما چه کاره ایم که چقدر می دهند، فرمان از جای دیگری می رسد. اگر باور کنیم رزق ما معمولی نیست، شاید بهتر این جهت طی گردد. اما در خصوص دستمزدهای نجومی این نکته وجود دارد که سینما پول می خواهد، سینما کار ندارد که تو چقدر خوب بازی می کنی به این فکر می نماید چقدر برای پیشبردش می توانی پولساز باشی، سینما صنعت است و تئاتر ضیافت.

بازی های شما هم در ملودرام و هم کار طنز، دیدنی و تماشایی بوده است، کدام یک را ترجیح می دهید؟

حتماً طنز، چون بازیگر به چالش می افتد که همه کوشش خود را بگذارد تا این کاراکتر خوب از آب درآید، در واقع نقش یک سویه و تخت نیست؛ از طرفی طنز یک خنده اندیشیده شده است نه مثل کمدی های مرسومی که امروز می بینیم خیلی رها است، در طنز کسی اجازه ندارد پایش را دراز کند.

در کارهایی که این روزها ساخته شده است و بارها هم پخش می گردد نقشی وجود دارد که شما را درگیر خودش نموده باشد تا جایی که به خودتان بگویید ای کاش این نقش را من بازی می کردم!؟

من به دلیل سکته چشمی که کردم تلویزیون نمی توانم ببینم و در سینما نمی توانم فیلم ببینم، بنابراین من حسرت این را ندارم کاش من این بازی را می کردم و حسرت این را دارم که برای بازی ام، ضعیف نشوم.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سامی: مجله سامی: انجمن های گفتگو

منبع: همگردی
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 78182

به "مسائل آقای بازیگر، از اجاره نشینی تا سکته چشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل آقای بازیگر، از اجاره نشینی تا سکته چشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید