منصوری آرانی: شاکله مذاکره دیپلماسی بر مبنای نفت پایدار است

به گزارش مهسان بلاگ، یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که فرانسه کوشش می نماید تا به وسیله فراهم کردن زمینه برای فروش نفت ایران به نوعی آن ها هم به تعهدات شان عمل نمایند، گفت: در جریان سفرهای اخیر وزیر خارجه، کوشش می گردد تا به وسیله فعال کردن دیپلماسی، سایر اعضای شورای امنیت به آمریکا فشار وارد کند تا آن ها نیز تغییراتی را در رویکردهای خود داشته باشند.

منصوری آرانی: شاکله مذاکره دیپلماسی بر مبنای نفت پایدار است

عباسعلی منصوری آرانی در گفت وگو با خبرنگاران در ارزیابی خود از طرح پیشنهادی مکرون به ترامپ درباره ایران اظهار کرد: به نظر می رسد اروپایی ها اکنون در یک موضع و در یک تنگنا قرار گرفته اند، از طرفی قطعنامه 2231 توسط سازمان ملل و شورای امنیت به تصویب رسیده و از این جهت با توجه به خساراتی که اروپا در پی جنگ های جهانی داشت، قطعنامه های سازمان ملل برای آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی توضیح داد: درواقع قطعنامه های سازمان ملل و شورای امنیت می تواند امنیت پایدار را برای اروپایی ها رقم بزند و لذا حفظ شاکله این قطعنامه ها برای آن ها مهم بوده و حساس هستند، اما در حال حاضر آمریکا که خود یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است، یکی از این قطعنامه ها را نقض نموده است و این مساله یکی از مسائل پیش روی اروپایی ها است.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین اعلام کرد: مساله برجام هم با قطعنامه 2231 شورای امنیت پیوند خورده و اروپایی ها از این لحاظ سعی دارند آن را حفظ نمایند، بنابراین در این چارچوب فضای حیثیتی به سمت و سوی دفاع از جمهوری اسلامی ایران سوق پیدا نموده زیرا ایران همیشه متعهد بوده و مفاد قطعنامه سازمان ملل را کاملا رعایت نموده است.

این نماینده سابق مجلس در ادامه گفت: درحال حاضر فرانسه کوشش می نماید به نوعی هم ایران و هم آمریکا را حفظ کند و طرح فریز در مقابل فریز را هم در این زمینه مطرح نموده بودند، اما از سوی دیگر برای آمریکا که خودش از این قطعنامه خارج شده بسیار سخت است که بخواهد اشتباهی را که مرتکب شده جبران کند. زیرا در کاخ سفید بنا را بر این قرار داده اند که فشار حداکثری داشته باشند.

منصوری آرانی اضافه نمود: همچنین کوشش فرانسه بر این است که به وسیله به نتیجه رسیدن و فراهم کردن زمینه برای فروش نفت ایران، به نوعی تعهداتشان عملی گردد، ایران هم در راستای اجرای گام دوم دو ماه فرصت داده است اما اگر تعهدات عملی نگردد، ایران هم بعضی از تعهدات خود را اجرا نخواهد کرد.

وی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین گفت: طبیعتا سفر آقای ظریف بعد از سفر اروپایی وی به چین، می تواند در این جهت باشد که ایران با فعال کردن دیپلماسی به وسیله سایر اعضای دائم شورای امنیت، از جنبه های مختلف به آمریکا فشار وارد کند و آمریکا در یک فضا و شرایط فشار حداکثری قر ار گیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین اعلام کرد: اما تصور می کنم برای آمریکا بسیار سخت است، به ویژه این که ترامپ وعده هایی را در زمان انتخابات داده بود و اکنون تا چند وقت دیگر آمریکا وارد فضای انتخاباتی می گردد، در نتیجه عدول کردن ترامپ از شعارهایش برای او سخت خواهد بود.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: بنابراین دیپلماسی فعال می تواند فشار فزاینده به آمریکا وارد کند تا آن ها نیز تغییراتی را در روینمودهای خود اعمال نمایند، همچنین ما می توانیم از فضای بین المللی به ویژه قطعنامه 2231 و شخصیت هایی که با آن ها در عرصه بین الملل در ارتباط هستیم، استفاده کنیم، در واقع اگر بتوانیم از این فضا بهره برداری کنیم، فرصت طلایی در اختیار ما خواهد بود.

منصوری آرانی درباره مباحث مطرح مربوط به فروش و صادرات نفت ایران گفت: اقتصاد اکثریت کشورهای اروپایی و آمریکا نفت محور است، برای ما مهم است شاکله مذاکره دیپلماسی ما همین باشد که از این حق مسلمی که برجام در اختیار ما گذاشته استفاده کنیم، طبیعتا بدون شک این مساله محور گفت وگوهای ظریف است.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سامی: مجله سامی: انجمن های گفتگو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16245

به "منصوری آرانی: شاکله مذاکره دیپلماسی بر مبنای نفت پایدار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منصوری آرانی: شاکله مذاکره دیپلماسی بر مبنای نفت پایدار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید