گروگان گازهای گلخانه ای را بیشتر بشناسید!

به گزارش مهسان بلاگ، عضو انجمن تشکل های زیست محیطی کشور گفت: گازهای گلخانه ای علت اصلی تغییرات اقلیمی در دنیا است و سوخت های فسیلی نیز علت اصلی فراوری گازهای گلخانه ای محسوب می گردد.

گروگان گازهای گلخانه ای را بیشتر بشناسید!

مسعود مولانا در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، بابیان اینکه تغییرات اقلیمی وجه عام، خاص و بومی منطقه ای دارد، اظهار کرد: اولویت اول برای تغییرات اقلیمی وجه عام آن است یعنی تدبیری برای حل مسائل عام که علت اصلی بروز این مسائل در جهان است، بیابیم و سپس راهکاری در جغرافیای منطقه ای به خصوص خاورمیانه، ایران و سپس مازندران در نظر گرفته گردد.

وی توضیح داد: در تغییرات اقلیمی نمی توان مسائل را از مازندران به سمت بالا پیش گرفت زیرا تنها بخشی از مسائل این استان در گرو تصمیمات استانی است.

عضو انجمن تشکل های زیست محیطی کشور دو کشور آمریکا و چین را فراوری نماینده 40 درصد گازهای گلخانه ای جهان دانست و گفت: گازهای گلخانه ای علت اصلی تغییرات اقلیمی و سوخت های فسیلی علت اصلی گازهای گلخانه ای است.

مولانا بااشاره به اینکه سوخت های فسیلی قلب فراوری گازهای گلخانه ای است، اعلام نمود: چین با 25 درصد و آمریکا با 15 درصد به تنهایی 40 درصد گازهای گلخانه ای جهان را فراوری می نمایند بنابراین اگر روسیه وهند نیز که به این کشورها اضافه گردد، در مجموع حدود 50 درصد گازهای گلخانه ای جهان در چهار کشور فراوری می گردد که مسئول فراوری نیمی از گازهای گلخانه ای جهان هستند.

وی اضافه نمود: در صورتی که چند کشور دیگر همانند ژاپن و اتحادیه اروپا از جمله انگلستان، آلمان، فرانسه، عربستان و برزیل به این تعداد اضافه گردد حدود 20 کشوردر جهان 70 درصد گازهای گلخانه ای را فراوری می نمایند.

عضو انجمن تشکل های زیست محیطی کشور یادآور شد: براساس آمار موجود 100 شرکت صنعتی بزرگ جهان که عمدتا نفت و گاز هستند، 70 درصد گازهای گلخانه ای جهان را فراوری می نمایند یعنی جهان گروگان 100 شرکت صنعتی بزرگ است که عملا با امپراتوری شرکت هایی روبرو هستیم که دولت ها، عوامل منطقه ای این شرکت ها بوده و سیاست ها را اجرا می نمایند.

مولانا ادامه داد: علاوه بر سوخت های فسیلی مانند نفت و گاز، شرکت های بزرگ فرا ملیتی در حوزه دامپروری نیز بخش زیادی از گاز متان را با استفاده از گاو و گوسفند داشته که تاثیرگذار در فراوری گازهای گلخانه ای است.

ایران سریع ترین کشور در رشد فراوری گازهای گلخانه ای

وی ایران را سریع ترین کشور در رشد فراوری گازهای گلخانه ای جهان برشمرد و بیان نمود: ایران از رتبه سی ام در 10 سال اخیر به رتبه هشتم فراوری گازهای گلخانه ای جهان رسیده است، هرچند میزان آن نسبت به آمریکا و چین بسیار اندک است اما سرعت رشد بالایی دارد.

عضو انجمن تشکل های زیست محیطی کشور توضیح داد: با مدیریت درست در سیاست ها یا فراوری گازهای گلخانه ای بر اساس معاهدات بین المللی به ویژه معاهده پاریس باید تغییرات اقلیمی در ایران کنترل گردد.

خودرو محوری و فاصله دریافت از حمل و نقل عمومی

مولانا خودرو محوری و فاصله دریافت از حمل و نقل عمومی را یکی از علل اصلی افزایش فراوری گازهای گلخانه ای در ایران ذکر کرد و اضافه نمود: به عنوان مثال دو شرکت خودرو سازی در کشور وجود دارد که در شرایط متعارف فراوری، سالی 2 میلیون خودرو فراوری می کردند یعنی در واقع سیاست هایی وجود دارد که خودرو محوری شخصی را تبلیغ و از حمل و نقل عمومی فاصله می گیرد.

وی بابیان اینکه عدم سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی یکی از ارکان اصلی افزایش گازهای گلخانه ای در ایران است، اظهار کرد: تشویق به استفاده از دوچرخه و فرهنگ سازی درست آن از سوی دولت نقش زیادی در کنترل گازهای گلخانه ای دارد و متاسفانه این سیاست از طرف دولت، شهرداری ها و مردم زیاد جدی گرفته نمی گردد.

عضو انجمن تشکل های زیست محیطی کشور ابراز فرهنگ سازی توسط نهادهای غیر دولتی را ناچیز اعلام نمود و گفت: دولت سالانه میلیاردها تومان بودجه های فرهنگی دارد، در این میان سهم تبلیغات استفاده از دوچرخه سواری چقدر بوده است، شهرداری ها تا چه میزان شرایط را برای استفاده از دوچرخه و پیاده روی تسهیل می نمایند یا چقدر وام برای خرید دوچرخه در اختیار مردم قرار می دهند.

مولانا بااشاره به اینکه یک موتور بنزینی به اندازه پنج خودرو آلودگی ایجاد می نماید، اعلام نمود: سیاست های حکومتی کشور باید به سمتی رود که موتورهای بنزینی از رده خارج و جایگزین آن را موتورهای برقی که آلودگی کمتری دارد، بگیرد.

وی توضیح داد: در شهرهای مازندران که جلگه ای هستند حتی از دوچرخه های معمولی هم می توان برای تردد استفاده کرد اما مبلمان شهری بر اساس استفاده از دوچرخه، پیاده روی و کنترل خودروهای شخصی نیست.

عضو انجمن تشکل های زیست محیطی کشور اضافه کردن بزرگراه، پل جهت افزایش خودرو و ایجاد ترافیک بیشتر از دلایل روشن تغییرات اقلیمی و افزایش گازهای گلخانه ای اعلام نمود و گفت: جاده هراز یک جاده استراتژی است که در سال 58 با پیکان معمولی می توانستید سه ساعته بابل تا تهران را رفت اما طی سال ها میلیاردها تومان هزینه برای عریض کردن آن شد.

مولانا اضافه نمود: کف رودخانه خیابان شد، جنگل و کوه را تراشیدند و نتیجه 40 سال جنگل و کوه تراشی یک ترافیک سنگین حتی در وسط هفته است که شخص کمتر از چهار ساعت به مقصد نمی رسد و با حجم زیادی از خودرو که وارد جاده شده است توجهی به احتیاج انسان و کشور نشده است زیرا دید استراتژیک نسبت به منطقه وجود ندارد.

وی بابیان اینکه این حجم عظیم خودرو باعث فراوری دی اکسید کربن زیادی می گردد که یکی از دلایل اصلی افزایش و سرعت فراوری گازهای گلخانه ای است، اضافه نمود: اساس فراوری گازهای گلخانه ای بر روی سوخت های فسیلی است.

عضو انجمن تشکل های زیست محیطی کشور بااشاره به اینکه صنایع پتروشیمی کشور با توجه به تکنولوژی پائین آلودگی نفتی زیادی فراوری می نماید، توضیح داد: اثرات تغییرات اقلیمی در مازندران، جنگل تراشی و از دست دادن منابع طبیعی استان را به وضعیتی رسانده است که اثرات تغییرات اقلیمی به صورت سیلاب بروز می نماید.

مولانا بیان کرد: بر اساس آمار در 40 سال اخیر روند جنگل تراشی در مازندران از هفت دهه اخیر آغاز و در چهل سال اخیر شدت آن افزایش یافته و نیمی از جنگل های مازندران در دهه های اخیر از دست رفته است.

مقصر اصلی در فاجعه بحران آب کیست؟

وی خشکسالی را از اثرات شاخص تغییرات اقلیمی دانست و ادامه داد: تاثیر تغییرات اقلیمی در ایران بسیار بیشتر از اروپا است که نتیجه آن خشکسالی است و به جای اینکه در دوران خشکسالی مدیریت مصرف آب اعمال گردد، تمام هم و غم وزارت نیرو توزیع آب است یعنی وزارت نیرو مقصر اصلی در فاجعه بحران آب است زیرا سیاست وزارت نیرو به جای مدیریت مصرف، مدیریت توزیع است.

عضو انجمن تشکل های زیست محیطی کشور گفت: در ایران به طور متوسط 415 میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی به صورت آب و باران وجود دارد که از این میزان 300 میلیارد متر مکعب تبخیر، 115 میلیارد متر مکعب باقی می ماند که 35 میلیارد متر مکعب وارد دریا و کویر شده و 80 میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر باقی می ماند که بخشی از آن وارد زمین و بخشی از آن وراد رودخانه می گردد.

مولانا توضیح داد: این 80 میلیارد متر مکعب در طول سال به اضافه هفت میلیارد متر مکعب از آب های زیر زمینی ذخیره سال های قبل مصرف می گردد یعنی جمعا 87 میلیارد متر مکعب آب مصرف می کنیم درحالیکه نرمال استفاده از آب های تجدید پذیر40 درصد بوده و در کشور ایران 110 درصد است .

وی متذکر شد: تمامی هم و غم وزارت نیرو انتقال آب به نقاط خشک و کم آب است در حالیکه کل حجم آبی منتقل شده شاید از مازندران به سمنان و خلیج فارس به کویر و سایر خطوط یک میلیارد متر مکعب نیز نیست و کشوری که 87 میلیارد متر مکعب آب مصرف می نماید، چگونه می تواند یک میلیارد را حل نماید.

سیاست انتقال آب درست نیست

عضو انجمن تشکل های زیست محیطی کشور بابیان اینکه مشکل ما مصرف درست آب است، تاکید نمود: این سیاست انتقال آب در راستای تغییرات اقلیمی نه تنها درست نیست بلکه دقیقا در خدمت به بحران های تغییرات و خشکسالی است و در کنار آن خود انتقال آب آلودگی های زیست محیطی زیادی را به بار می آورد.

مولانا بااشاره به اینکه انتقال آب موجب افزایش مصرف می گردد، اضافه نمود: خشکسالی احتیاجمند مدیریت مصرف بوده و احتیاجاست 87 میلیارد متر مکعب در یک پروسه 10 ساله به 60 میلیارد متر مکعب برسد.

وی اعلام نمود: استفاده از سم و کودهای شیمیایی از دیگر تشدید نماینده های حجم بالای فراوری گازهای گلخانه ای و در نتیجه تغییرات اقلیمی بوده که به صورت سیلاب بروز می نماید.

anti6.ir: آخرین خبر | اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

aradbld.ir: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 17856

به "گروگان گازهای گلخانه ای را بیشتر بشناسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروگان گازهای گلخانه ای را بیشتر بشناسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید